Brugse bestuurders van elektrische voertuigen beschikken sinds kort over maar liefst 1.800 laadequivalenten. Een klassieke laadpaal bestaat uit twee laadequivalenten (CPE), ultrasnelladers tellen mee voor tien laadequivalenten. Zo bereikt de Stad nu al de door Vlaanderen opgelegde doelstellingen van 2030.
Burgemeester Dirk De fauw: “We bereiken nu al de door Vlaanderen opgelegde doelstellingen van 2030. In 2021, net voor de lancering van ons Klimaatplan, waren er slechts 400 laadpunten. De stedelijke diensten hebben de afgelopen jaren samen met partners MOW, Fluvius, TotalEnergies en Coopstroom hard gewerkt om heel wat laadpalen te plaatsen op het openbaar domein. Ook bedrijven zien in dat het zeker loont om laadpalen te plaatsen en deze bij voorkeur ook te delen met de buurtbewoners. En dan is er nog Interparking, dat honderden laadpunten plaatste in de parkings.”
Dit betekent niet dat de Stad nu op haar lauweren zal rusten. “Ook de komende jaren zal het aantal laadpunten blijven stijgen”, benadrukt burgemeester Dirk De fauw.
Nacht-laadabonnement
“Voor inwoners van het centrum lanceerden we een speciaal tarief waarbij ze voor slechts 10 euro per maand iedere nacht kunnen parkeren in bepaalde ondergrondse parkings, als ze dan ook hun wagen laden.”
Kabelmat
De Stad zal strenger optreden tegen het onveilig opladen van wagens via een kabel over het voetpad. Het gebruik van een kabelmat is steeds verplicht. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert na de sensibiliseringsperiode een GAS-boete.
Meer informatie
 	Elektrisch rijden in Brugge: https://www.brugge.be/mobiliteit/duurzaam-verplaatsen/duurzaam-met-de-auto/laden-van-elektrische-en-hybride-voertuigen
 	Het nacht-laadabonnement van Interparking: https://www.interparking.be/nl/producten-diensten/producten/nacht-laadabonnement/
Foto©Brugs Radiohuis

            

