Heraanleg Brugse stationsomgeving: nieuwe kiss & ride opent heden vrijdag 12 december

Heraanleg Brugse stationsomgeving: nieuwe kiss & ride opent heden vrijdag 12 december

De werkzaamheden aan de stationsomgeving gaan volop verder. Naast de lopende werkzaamheden voor de plaatsing van de Unescopassage, werd de voorbije maanden hard gewerkt aan de nieuwe kiss & ride (K&R) in Parking Station, het parkeergebouw van Interparking. Daarbij horen ook een volledig nieuwe inrit en uitrit voor de stationsparking. Deze werkzaamheden zijn afgerond; de nieuwe kiss & ride opent vandaag. Zo wordt meteen ook een gevaarlijk punt, de aantakking K&R op de R30, verleden tijd.

Vanaf vrijdag 12 december 2025 opent de nieuwe kiss & ride haar deuren in Parking Station. ”We voorzien 58 parkeerplaatsen, ruim meer dan de actuele 42 plaatsen. Door de integratie in het parkeergebouw zijn de plaatsen ook overdekt en verhogen we dus het comfort”, zegt Stefaan Velghe, district manager Vlaanderen bij Interparking. “Bestuurders rijden binnen door slagbomen waarbij een ANPR-camera de nummerplaat registreert, en men neemt ook een ticketje. De eerste 30 minuten parkeren in de K&R is dus gratis. Bij het verlaten van de K&R opent de slagboom automatisch dankzij een tweede ANPR camera. Maar wie denkt om hier een lange periode gratis te parkeren is er aan voor de moeite. Vanaf 30 minuten is het volledige uurtarief van toepassing en is je ticket nodig. Het uurtarief bedraagt in de K&R €2,80 en is hiermee dubbel zo hoog als in de stationsparking, die bedoeld is als rotatieparking en voor langdurig parkeren. Mocht een trein toch vertraging hebben, is het kortom beter om via de interne slagboom, waar je je ticket laat scannen, je voertuig te verplaatsen naar de stationsparking.”

Een enig minpunt is dat hogere voertuigen (2 meter of meer) de K&R niet kunnen gebruiken. Dit is vooral een nadeel voor personen met een beperking die vaak met een busje zich verplaatsen. In de Hendrik Brugmansstraat worden daarom door aannemer Boskalis ook twee nieuwe voorbehouden plaatsen voor personen met een beperking voorzien. Er is ook ruime mogelijkheid om te laden en te lossen. Ook dit zal vanaf vrijdag 12 december beschikbaar zijn.

Overgangsperiode

“Om de overgang voor alle gebruikers zo duidelijk en comfortabel mogelijk te laten verlopen, is er een overgangsperiode”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Van vrijdag 12 december 2025 tot maandag 12 januari 2026 zullen zowel de nieuwe kiss & ride in Parking Station als de huidige kiss & ride op het Stationsplein in gebruik blijven. Zo vermijden we dat reizigers of brengers/afhalers onverwacht ‘verrast’ worden door de gewijzigde verkeerssituatie.”

Vanaf maandag 12 januari 2026 wordt de bestaande kiss & ride op het Stationsplein definitief gesloten.

Om alle gebruikers tijdig en helder te informeren, wordt via verschillende kanalen gecommuniceerd. Sinds begin december staan op de huidige K&R-zone aan het Stationsplein twee grote oranje infoborden die duidelijk aangeven dat de kiss & ride verhuist, en waar de nieuwe locatie zich bevindt. Boven de inrit van de K&R in de stationsparking hangt nu ook een duidelijk bord zodat de gebruikers zien waar ze moeten inrijden. “Je rijdt de K&R binnen via de inrit waar je vroeger de stationsparking binnen reed. De inrit naar de reguliere parking is verschoven naar iets verder in de Chantrellstraat”, zegt Stefaan Velghe van Interparking.

 

Buiten deze maatregelen in de stationsomgeving zelf werd de informatie ook verspreid via de website en sociale media van de Stad, evenals via het Stadsmagazine van november. “Zo zorgen we ervoor dat iedereen ruim op voorhand op de hoogte is van de gewijzigde situatie”, zegt burgemeester Dirk De fauw.

Een cruciaal puzzelstuk voor een veiligere R30 Stationsomgeving

De verhuis van de K&R maakt deel uit van het ambitieuze project voor de transformatie van de R30 Stationsomgeving. “Het project werd in 2018 geïnitieerd omdat we hier drie gevaarlijke punten kennen. Eén van deze was de aantakking van de K&R op de R30. Bestuurders maken hier, vaak gehaast om een passagier af te zetten, een linksaf-manoeuvre waarbij ze zich niet altijd bewust zijn van fietsers die rechtdoor rijden op het dubbelrichtingsfietspad. In de ongevallen van de lokale politie Brugge zagen we dan ook dat er quasi elk half jaar een ambulance diende uit te rukken”, duidt Humberto Van Nunen, directeur AWV West-Vlaanderen. “In de toekomst zal de Vestenpassage zorgen dat voetgangers en fietsers hier ongelijkvloers de ring kunnen kruisen. Zo kunnen we de groentijd van de oversteek over de R30 herverdelen in het verkeerslichtenplan. De kruispunten Stationsplein / Oostmeers en Chantrellstraat zullen we zo conflictvrij programmeren. En zo pakken we ook de andere zwarte punten aan.”

Schepen van Openbaar Domein Franky Demon: “Zo slaan we meerdere vliegen in één klap. De verhuis van de Kiss&Ride was immers ook noodzakelijk voor de transformatie van het grijze Stationsplein naar een Stationspark. Waar nu de K&R ligt komt de Vestenpassage die rechtstreeks zal uitkomen in de groene Vesten. Bezoekers aan onze mooie stad zullen kortom niet meer ‘botsen’ op een verkeersruimte maar op een attractieve verblijfsruimte”.

Foto: Persdienst Stad Brugge

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.